Page 28 - 2021Newintakewithcover130820
P. 28
2021年新生入学指南
26
NEW INTAKE
Soalan 16 : Pilih peribahasa yang sesuai bagi ayat di bawah ini.
16. Setelah dia mampu membeli kereta, motosikalnya yang lama tidak digunakannya
lagi. Keadaan ini samalah seperti
A. habis manis sepah dibuang
B. kacang lupakan kulit
C. sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi
D. tiada rotan akar pun berguna
Soalan 17 hingga 20
Baca petikan di bawah. Kemudian jawab soalan-soalan yang berikut.
PERPADUAN KAUM
Di bawah ini ialah dialog antara Cikgu Ita dengan murid-muridnya. Mereka
membincangkan aktiviti-aktiviti yang dapat memupuk perpaduan kaum di sekolah.
Cikgu Ita : Perpaduan kaum penting untuk mengekalkan keharmonian rakyat dan
keamanan negara. Apakah aktiviti yang dapat memupuk perpaduan kaum di
sekolah?
Jessi : Aktiviti di dalam kelas mampu untuk memupuk perpaduan kaum, misalnya
aktiviti perbincangan secara berkumpulan. Murid-murid saling bekerjasama,
tolong- menolong, bertolak-ansur, dan hormat-menghormati dalam usaha
untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
Amin : Dalam pada itu, pihak sekolah juga telah merancang aktiviti-aktiviti dalam
program Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) yang
dilaksanakan oleh pihak kementerian pelajaran. Program ini bertujuan
untuk mengeratkan perpaduan dalam kalangan murid yang berbilang kaum.
Misalnya, Sambutan Hari Raya pada peringkat sekolah, Sukan Tahunan dan
sebagainya.
Jessi : Bukan itu sahaja, penglibatan murid yang berbilang kaum dalam aktiviti
kokurikulum di sekolah seperti aktiviti kelab, persatuan dan badan-badan
beruiniform dapat juga memupuk sikap saling bekerjasama, tolak-ansur,
hormat-menghormati serta bersatu-padu.
Cikgu Ita : Bagus Amin dan Jessi. Perpaduan kaum dapat mengelakkan negara diancam
oleh anasir anasir yang mencuba untuk memecahbelahkan rakyat kerana
bersatu teguh, bercerai roboh.